Een sterke promo in 5 stappen

Tijdens peak sales evenementen wordt er steeds sterk geconcurreerd met kortingen. Het zijn namelijk periodes waarin elke handelaar zo veel mogelijk wil verkopen. Om echt een succes te maken van een peak sales evenement, is het belangrijk goed na te denken over wat je wilt bereiken en op basis daarvan te bepalen welke kortingen je zal geven. Volg deze 5 stappen om jouw volgende promotie op punt te zetten:

1. Benoem je promo

Een promo geven, dat doe je niet zomaar. Het klopt dat klanten graag kortingen zien, maar ze verwachten ook steeds dat je er een reden voor hebt, zo niet kan het heel verdacht aanvoelen. Investeer om die reden steeds voldoende tijd in het communiceren van je promo. Vertel concreet om welke reden je prijs gedaald is en laat je klanten dit ook voldoende op voorhand weten. Benoem je kortingsactie duidelijk, zodat er geen misverstanden zijn bij toekomstige acties. 

Een voorbeeldje voor Dag van de Webshop:

  • Naam promo: Dag van de Webshop 2020
  • Reden promo: Dag van de Webshop = jaarlijks driedaags peak sales evenement om Belgische webshops en #kooplokaal te promoten

2. Val op in de massa

Reclame is overal. Als je er echt wil uitspringen, moet jouw boodschap klanten prikkelen en zich onderscheiden van de rest. Dit kan door je korting op een originele manier aan te kondigen, maar ook met creatieve promoties op zich. Zo trek je ook de aandacht van potentiële nieuwe klanten, want met een goede korting kan je consumenten die nog twijfelen over de streep trekken voor hun eerste aankoop. Bovendien zijn de orderbedragen van bestellingen meestal hoger dankzij promoties.

Een voorbeeldje voor Dag van de Webshop:

  • Wees origineel: Dag van de Webshop is sowieso een uniek evenement dat de aandacht zal trekken en waarmee je kan uitpakken, dus neem dit mee in de communicatie van je promotie.
  • Nieuwe klanten overtuigen: Zorg voor een originele korting waarmee je op het Dag van de Webshop platform in het oog zal springen van nieuwe klanten.

3. Streef naar een meetbaar promotiedoel

Als handelaar is jouw hoofddoel altijd, hoe je het nu draait of keert, winst maken. Dit doel kan je op verschillende manieren bereiken: door nieuwe klanten binnen te halen, je oude stock te verkopen, of net je nieuwe producten een boost te geven, …  Hierbij is het belangrijk om toch even in cijfers te denken en concrete, meetbare doelen te omschrijven (zogenaamde kpi’s). Hoeveel nieuwe klanten wil je bereiken? Hoeveel nieuwe items wil je verkopen? … ?

Een voorbeeldje voor Dag van de Webshop:

  • Hoofddoel: Winst maken.
  • KPI’s: 100 nieuwe klanten bereiken, 50% van de oude stock verkopen. 

4. Korting: de W- en H-vragen

Wat?

Zoals uitgelegd bij puntje 1, geef je steeds kortingen om een bepaalde reden. Afhankelijk van je actie en de doelen (zie puntje 2) die je daarmee wilt bereiken, bepaal je welke korting je precies zal geven.

Waarop? 

Een korting die geldig is op het hele aanbod is typisch voor een uitverkoop. Zolang je dit niet van plan bent, raden we jou aan korting te geven op een selectie van je diensten of producten, of pas korting te geven vanaf een bepaald aankoopbedrag, etc.

Hoe?

Je oude voorraden kan je met een flinke korting verkopen. Deze producten kan je dus standaard afprijzen op je website. Artikelen uit de nieuwe collectie gaan we niet zomaar afprijzen, maar we kunnen wel gebruik maken van promoties om de verkoop te stimuleren:

  • eerste bestelling: eenmalig cadeautje of korting voor nieuwe klanten
  • klantenvoordelen: gratis verzending, vaste korting, spaarsysteem, … 
  • hoeveelheidskorting: vanaf €X een korting en vanaf €Y nog meer korting, gratis product vanaf €X, geen verzendkosten vanaf €X, … 

Hoeveel?

Om een korting te bepalen, moet je eerst en vooral je prijzen goed kennen. Bepaal je kortingen in lijn met je prijsstrategie, en ga ook na wat bij vorige promo’s wel en niet werkte, wat je moet doen om zeker uit de kosten te komen, etc. Je korting moet ook voldoende groot zijn, zodat het interessant is voor je klanten. Vermeld je korting ook steeds in procenten, dit komt het krachtigste over. Daarnaast is het ook een plus om je klanten het hoofdrekenwerk te besparen en steeds duidelijk de originele prijs, de kortingsprijs en het bedrag dat ze besparen te vermelden. Dit vraagt wat voorbereiding, maar transparantie gaat voor!

Een voorbeeldje voor Dag van de Webshop:

  • Reden & doel korting: Dag van de Webshop 2020 – 100 nieuwe klanten bereiken
    voorbeeldpromo: 15% korting op eerste bestelling na aanmaken account
  • Reden & doel korting: Dag van de Webshop 2020 – 50% oude stock verkopen
    voorbeeldpromo: 70% korting op een selectie producten

5. Kortingsvoorwaarden

Nu we een idee hebben van de verschillende promoties die we kunnen geven, is het belangrijk deze te koppelen aan voorwaarden. Een scherpe prijs volstaat immers niet voor een goede promo. Als je een actie echt wilt laten slagen, heb je ook een deadline of andere voorwaarden nodig:

  • een deadline: de korting is X dagen geldig
  • een minimumbedrag: korting geldig bij aankopen vanaf €X
  • een beperking: korting slechts geldig voor de eerste X klanten
  • een registratie: korting bij het inschrijven op de nieuwsbrief / het aanmaken van een account

Deze voorwaarden kunnen ook gecombineerd worden. Het is aangeraden om steeds met een deadline te werken, want hoe minder tijd klanten hebben om na te denken, hoe groter jouw kans op verkopen is. Let wel op met té veel voorwaarden. Extra’s zoals gegevens invullen, vragen iets meer moeite van de klant om van de korting te kunnen genieten. Zorg dus dat de drempel niet té hoog wordt.

Een voorbeeldje voor Dag van de Webshop:

  • Voorwaarde 1 = deadline: Slechts 3 dagen geldig! (DvdW = 16,17,18 oktober)
  • Voorwaarde 2 = minimumbedrag: 15% op eerste aankoop vanaf een bestelbedrag van €75 

Ziezo, na het volgen van deze 5 stappen, weet jij perfect welke promotie je zal geven. Het voorbereidingswerk kan beginnen. Veel succes!