3 gouden tips voor het opbouwen van een band met je klant

Klant is Koning! Het is één van de meest courante spreekwoorden onder ondernemers, en dat is geen toeval. Stel de ervaring van je klant centraal, want een tevreden klant is de beste verkoper zegt men wel eens … 

En het klopt! Wist je dat mond-tot-mondreclame een van de beste reclamevormen is? Wanneer klanten je product of dienst positief ervaren, zullen ze dat vaak ook aan hun omgeving vertellen. Een nieuwe loyale klant brengt dus heel wat potentiële klanten met zich mee, die op hun beurt opnieuw klanten kunnen aanbrengen, etc. 

Hou de drang van je klant om jouw producten te kopen hoog en bouw een goede band met hen op. Hoe krijg je dit voor elkaar? Een van de manieren is je klanten in de watten leggen, zodat ze zich erkend en gewaardeerd voelen. Zeg nu zelf, wie wordt niet graag verwend?  

Een goede band is natuurlijk meer dan je klanten soigneren. Om je klanten te behouden en regelmatig aankopen te laten doen, hou je best rekening met onze 3 gouden tips

1. Wees proactief

Anticipeer op vragen en niet-uitgesproken wensen van je klanten. De meest succesvolle bedrijven verkopen producten die antwoorden bieden op vragen waarvan consumenten nog niet eens wisten dat ze die hadden. Zorg dus dat je je klant goed kent en op de hoogte bent van de behoeftes, zodat je er proactief op kan inspelen en je aanbod kan aanpassen. Daarnaast appreciëren klanten ook transparante communicatie. Weet je nu al dat het pakketje van je klant vertraging zal oplopen? Breng hen dan hiervan op voorhand op de hoogte. Aarzel nooit om je fouten toe te geven. Een excuus is nooit misplaatst. Doe steeds een poging om het probleem op te lossen of voorzie de nodige compensatie. Op die manier geef je een ontevreden klant toch een positieve ervaring, zodat hij met een goed gevoel achterblijft. Conclusie: een ontevreden klant kan een tevreden klant worden wanneer je actief helpt het probleem op te lossen.

2. Betrek je klanten

Een bezoeker kan landen op gelijk welke pagina van je website. Die eerste indruk duurt slechts enkele seconden, maar is cruciaal en zal bepalen of hij al dan niet op jouw webshop blijft om een kijkje te nemen en misschien wel een aankoop te doen. Zorg er dus voor dat de bezoeker meteen vindt wat hij zoekt dankzij een overzichtelijke navigatie. Waarvoor staat jouw merk? Wat is je verhaal? Wat zijn je kernwaarden? Op deze manier creëer je een band met de klant. Doorheen zijn hele customer journey doet jouw klant ervaringen op, waarover hij zeker en vast ook een mening heeft. Een trouwe klant zal dan ook met plezier feedback geven. Hij weet dat het uiteindelijk ten goede komt van zijn eigen ervaring. Bovendien voelen klanten zich extra gewaardeerd wanneer je naar hen luistert en aantoont dat hun mening van belang is en écht telt. We spreken hier dus van een overduidelijke win-win situatie: je klant voelt zich betrokken en jij kan jouw diensten blijven verbeteren

3. Beloon je klant

Hoe zorg je ervoor dat klanten terugkomen? Eén antwoord: positieve bekrachtiging. Maak gebruik van een beloningssysteem dat klanten systematisch kortingen of cadeautjes geeft. Praktisch regel je dit best met een klantenkaart. Overtuig je klanten om zich in te schrijven met een mooi voordeel als welkomstgeschenk. Je kan hen een product cadeau geven of een mooie korting presenteren. Vanaf dat moment starten ze met het sparen van punten, krijgen ze een kleine korting op elke aankoop, of genieten ze van allerlei andere voordelen… Je kan het nog persoonlijker maken door in te spelen op gebeurtenissen zoals de verjaardag van je klant. Dé manier om je klanten te behouden en steeds opnieuw over de streep te trekken, is met exclusieve promoties via hun klantenkaart. 

Maak gebruik van onze tips en start vandaag nog met het opbouwen van een band met je klant. Vergeet nooit: een tevreden klant telt voor twee!