Hoe de ads van social media-agency PL & Partners effectiever zijn geworden dankzij social proof

Marketingbedrijf PL & Partners ondersteunt bedrijven bij het adverteren op Facebook en Instagram. Een vakkundig team van social media-specialisten zet alles op alles om de juiste content te creëren voor hun klanten – klanten die PL & Partners hebben ingezet om hun digitale marketing op social media naar een hoger niveau te tillen. Maar wat komt er allemaal kijken bij betaald adverteren op social media? En hoe maak je je advertenties overtuigender? We vragen het aan de Senior Creative Product Specialist van PL & Partners: Marcin Gasienica.

Trustpilot: Betaalde advertenties op social media, hoe werkt dat precies?

Marcin Gasienica: Wat voor product of dienst je bedrijf ook aanbiedt, Facebook en Instagram zijn ideale media om je klanten wereldwijd te bereiken. Beide platformen stellen je met verschillende tools in staat om je merk kenbaar te maken onder je doelgroep en hen te laten klikken op een advertentie.

Een belangrijk voordeel van deze vorm van adverteren is dat je de digitale route kunt achterhalen die een klant aflegt. En met het klantgedrag inzichtelijk, kom je tot ontdekkingen die weer tot nieuwe kansen kunnen leiden. Zo kun je bijvoorbeeld advertenties afstemmen op het kooptraject, dat bestaat uit drie fasen: de bewustwordings-, de overwegings- en de beslissingsfase. Onze gegevens zijn heel accuraat, dus als we weten in welke fase een klant zich bevindt, kunnen we goed voorspellen wat de volgende stap kan zijn.

TP: Wat zijn eventuele obstakels waar je klanten tegenaan lopen bij betaald adverteren op social media?

MG: Wat dit soort media betreft, is het onmogelijk om alles over een bepaalde persoon te weten te komen. Daarom kunnen we slechts een algemeen beeld vormen van de consument en van daaruit werken.

TP: Waarom is vertrouwen zo belangrijk voor je klanten?

MG: Vertrouwen is de kern van de relatie met onze klanten. Onze klanten luisteren naar ons advies en hebben vertrouwen in wat we doen. Zodoende zijn we in staat om hen de beste resultaten te bezorgen. Maar niet alleen tussen ons en onze klanten draait alles om vertrouwen – ook tussen onze klanten en hún klanten. Ook zij willen laten zien dat ze eerlijk en open te werk gaan, zodat ze hun klanten de best mogelijke ervaring kunnen bieden.

TP: Hoe gebruiken je klanten Trustpilot en welke verbeteringen hebben ze gezien sinds ze gebruikmaken van social proof?

MG: Onder onze klanten zien we veel bedrijven met webshops die gebruikmaken van Trustpilots widgets en het logo en de sterren van Trustpilot in hun communicatie-uitingen verwerken. Ze doen dit onder andere om de conversieratio, bounce-rate en bezoektijd van hun website te verbeteren. Ook krijgen ze door Trustpilot meer inzicht in hun producten en bedrijf, zodat ze weten wat ze goed doen en waar de verbeterpunten liggen.

Een paar klanten van ons die van Trustpilot gebruikmaken zijn bijvoorbeeld Shapeit.dk, UnoEuro en Flypenge. We hebben door middel van tests onderzocht wat de invloed van hun Trustpilot-score is op social media-advertenties.

Shapeit.dk is een familiebedrijf dat is opgericht in 2015 en is gespecialiseerd in fitnesskleding voor vrouwen. Naast een webshop heeft Shapeit.dk twee fysieke winkels. Toen we advertenties voor Shapeit.dk plaatsten, zagen we het aantal clicks naar hun webshop met 28% stijgen (van 127 naar 163). Ook zijn de productimpressies van advertenties die hun Trustscore-score bevatten met 64% toegenomen (van 292 naar 479).

De test voor UnoEuro (een hotel dat haar deuren in 2004 opende) liet ook iets heel interessants zien. In de gevallen waarin de Trustpilot-score van UnoEuro in de advertentie zichtbaar was, steeg hun CTR met 20% en het aantal boekingen met 60%.

Tot slot liet de test voor Flypenge.dk de meest fascinerende resultaten zien. Flypenge.dk is een particuliere onderneming die vliegtuigpassagiers helpt om een compensatie te eisen, wanneer hun vlucht is geannuleerd, vertraagd of overboekt.

Na het posten van advertenties die hun Trustpilot-score bevatten, zagen ze hun CTR met maar liefst 125% stijgen (zie onderstaande afbeelding). Daarnaast nam het aantal aanmeldingen met ruim 400% toe.

Maak social media-advertenties effectiever met social proof

Er zijn verschillende manieren om social media-advertenties te optimaliseren – social proof is daar één van, heeft PL & Partners ervaren. De drie tests hierboven maken duidelijk dat social proof vooral effectief is tijdens de overwegings- en beslissingsfase, aangezien alle stijgingen plaatsvonden naar aanleiding van retargeting-advertenties.

Het gaat in deze laatste fasen meer om de verwachtingen van de klant in het bedrijf en hoe betrouwbaar ze het merk vinden, dan dat het om de producten gaat. Als je geloofwaardig genoeg bent, zul je grondleggende resultaten boeken en tegelijkertijd je reputatie versterken. Trustpilot-reviews en -scores spelen hierbij een grote rol.

Trustpilot-reviews brengen bedrijven ook dichterbij hun klanten omdat ze een gesprek starten, dat tot waardevolle inzichten voor bedrijven kan leiden. Met goede reviews en scores kan een merk vertrouwen opbouwen onder hun klanten – het beginpunt van een sterke relatie.

Vraag jouw offer aan