Waarom je voor de URL van je online shop niet alleen .be moet hebben, maar ook .shop

In dit artikel leggen we uit waarom jij, als online ondernemer beter even kan stilstaan bij de URL van je webshop. Stel, je richt een webwinkel op in België. Je kiest een URL met een .be domeinextensie “www.jouwnaam.be. Wanneer je internationale toekomstplannen hebt, kies je voor .com “www.jouwnaam.com. Dat is logisch, toch? We moeten je teleurstellen, want neen, eigenlijk is dit helemaal niet logisch, zegt Hiro Tsukahara, CEO van GMO Registry. “Een .be of .com domeinextensie kost je heel wat omzet. Je website zal immers vaak bezocht worden door mensen die niet van plan zijn om te kopen. Met een URL als “www.jouwnaam.shop”, wordt je website daarentegen meteen herkend als online winkelomgeving door consumenten.”

GMO Registry is een internationaal bedrijf dat de registratie van meerdere domeinen beheert. Een daarvan is de .shop domeinextensie, die ondertussen de eerste plaats veroverd heeft in de ranking van wereldwijde e-commerce. .shop wordt sinds heden gecategoriseerd als een TLD, “Top Level Domein”. De e-commercemarkt groeide de afgelopen vijf jaar met meer dan 20% op jaarbasis, en die groeicurve blijft stijgen. Meer dan honderd miljoen webshopeigenaars kozen ondertussen al voor een domeinnaam die eindigt op .shop.

Oké, begrepen, een URL die eindigt op .shop zorgt voor meer duidelijkheid en is populair. Klopt, én er is meer volgens Tsukahara: “Je mag de kracht van een sterke domeinnaam niet onderschatten. Ondernemers moeten het zien als een sterke marketingtool waar ze het beste uit willen halen. Kies daarom voor een intuïtieve en gemakkelijk te onthouden URL zoals “www.jouwnaam.shop”.”

‘Ga voor een domeinnaam die bij je bedrijf past’

Dat de wereld de laatste maanden compleet veranderd is door de coronacrisis hoeven we je niet meer te vertellen. De sterk versnelde digitalisering van vele bedrijven mag hierbij niet over het hoofd gezien worden volgens Tsukahara. “Ooit was het voldoende voor lokale restaurants en winkels om een kleine website met basisgegevens als een adres en telefoonnummer te hebben. Op vandaag hebben ook die kleine spelers e-commerce functionaliteiten nodig om bestellingen te kunnen aanvaarden.” Met de juiste domeinnaam (“www.jouwnaam.shop” bijvoorbeeld) word je als retailer snel gevonden door de consumenten én is het meteen duidelijk dat je e-commerce aanbiedt.

,,Het is erg eenvoudig meerdere webshops op te starten met .shop van zodra de software is gekoppeld aan je administratie”

Tycho Lanzaat van Tondeuse.shop

Tsukahara van GMO Registry: “Internetgebruikers herkennen .shop-websites onmiddellijk als een plek om te winkelen. Voeg daar nog een herkenbare merknaam of algemene  term aan toe om gebruikers te vertellen wat je verkoopt en je webadres is compleet. Bovendien kan je met “www.jouwnaam.shop” ook jouw webshop onderscheiden van je bedrijfswebsite “www.jouwnaam.com”. Over het algemeen werkt .shop gewoon goed. Het woord wordt erkend en begrepen in alle talen en culturen over de hele wereld.”

‘Samen met de online wereld zijn ook domeinen geëvolueerd’

Sinds het ontstaan van het internet bleef de keuze aan domeinextensies jarenlang beperkt tot .com, .net en landcodes zoals .nl of .be. Het internet kende al een sterke evolutie doorheen de jaren. Ook de domeinen volgden deze evolutie, zij het aan een langzamer tempo. In 2016 werd uiteindelijk .shop geïntroduceerd als de primaire e-commerce domeinextensie. Zo werd er tegemoet gekomen aan talloze vragen van bedrijven.

“Ik vind de .shop-extensie leuk omdat je aan een winkel denkt én het klinkt ook gewoon vriendelijk”

Jojanneke Leistra van Superfoodguru.shop

Sommigen kiezen voor .shop omdat ze beter gevonden willen worden op het internet, anderen simpelweg omdat het de meest voor de hand liggende keuze is voor e-commerce. Voordelen genoeg, en dat bewijst het grote aantal retailers dat al voor .shop koos: van Amazon, eBay, Apple en Nike tot kleine lokale retailers, allen zijn ze overtuigd.

Ben jij ook al overtuigd van de voordelen? Wil jij ook een domein registreren dat eindigt op .shop? Dat is eenvoudig te regelen via een van de vele hostingproviders. Via info.shop vind je alle info die je nodig hebt én leuke tips en blogposts over online ondernemen.