Het belang van een goed gekozen domeinnaam

Bij het starten van jouw online shop ben je er vast ook achter gekomen hoe moeilijk het is om een goede naam te vinden, laat staan eentje die nog beschikbaar is… Het kan bijvoorbeeld goed zijn dat jij voor jouw koffiebonen winkel “coffeebeans.be” in gedachten hebt… maar wat als je ontdekt dat die domeinnaam al in gebruik is bij het opstarten van je webshop?

Daarnaast moet je ook toekomstgericht denken bij het kiezen van een naam. Als je van plan bent om ook via marktplaatsen zoals Amazon, Etsy of Ebay te verkopen, moet je zorgen dat je er op die websites kan uitspringen tussen gelijkaardige shops. Ook op sociale media ga je met diezelfde naam aan de slag om aan marketing te doen en klanten te overtuigen om via jouw webshop te shoppen. 

Het is dus cruciaal om een unieke en herkenbare naam te kiezen. Aan die naam moet natuurlijk een domein gekoppeld worden om er een webadres van te maken. Het domein “.be” lijkt vaak de meest voor de hand liggende keuze, maar wat als je na verloop van tijd wilt uitbreiden op de internationale markt? Kies daarom voor een korte maar veelzeggende domeinnaam als “.shop”.  Zo is het niet alleen meteen duidelijk dat het om een online winkel gaat, maar past je domeinnaam ook meteen in een internationale context. E-commerce groeit namelijk nog steeds, en niet elk land beschikt over voldoende antwoorden op de vraag van shoppers. Jouw webshop maakt dus kans op aandacht uit buitenlandse hoek.

Je bent mee met het verhaal, maar vindt het nog steeds moeilijk om een unieke en herkenbare naam uit te kiezen voor jouw online shop? Ga aan de slag met deze 5 eenvoudige tips:

  • Kort: een korte URL onthoud je gemakkelijk en typ je rechtstreeks in de zoekbalk.
  • Gemakkelijk: een moeilijke URL is niet alleen lastig om te lezen, maar maakt het ook moeilijker voor de shopper om jou terug te vinden. Door schrijffoutjes kan Google immers andere websites met gelijkaardige namen voorstellen.
  • Internationaal: zorg voor een universele naam of eentje die gemakkelijk te vertalen is indien nodig. 
  • Origineel: probeer jezelf te onderscheiden van de massa en kies voor een unieke naam.
  • Memorabel: zorg voor een herkenbare naam die onthouden wordt en ook actief gebruikt wordt door je klanten: gratis mond-tot-mond reclame! 

 

Eenmaal je domeinnaam vast staat, is het tijd om je webshop live te zetten & shoppers te overtuigen!

Eerst en vooral het belangrijkste advies dat we kunnen geven: just go for it! Duw op die startknop, ook al is niet alles perfect, en optimaliseer gaandeweg. Observeer het gedrag van de shoppers op jouw webshop, vraag feedback en blijf zo werken aan een betere webshop en customer experience. Natuurlijk moet je die shoppers eerst en vooral op jouw webshop zien te krijgen. Alles start dus met een goede marketingstrategie…  

Wanneer je jouw webshop toevoegt aan de wondere online shopwereld, wil je dat iedereen het geweten heeft. Zorg voor een kickstart door voldoende te adverteren. Zo breng je mensen op de hoogte van het bestaan van jouw online winkel en krijg je op korte termijn veel shoppers over de vloer. 

Je hebt natuurlijk niet alleen advertenties nodig om de shoppers in de eerste plaats naar je webshop te lokken, maar ook om hen te behouden. Als je wil dat je klanten terugkomen, en bewust kiezen om bij jou te komen shoppen, heb je naast advertenties vooral een goede marketingstrategie nodig. Je moet je klanten een reden geven om voor jou te kiezen: een goede webshop die beantwoordt aan hun vragen en wensen. Verspreid de juiste content via sociale media en bouw een trouw klantenbestand op dat je kan bereiken via e-mailmarketing. Zorg er ook voor dat je site gemakkelijk organisch teruggevonden kan worden door zoekmachine optimalisatie (SEO). Deze strategieën vergen veel tijd en energie, maar vormen wel de basis voor succes op lange termijn. 

Vele e-commerce ondernemers onderschatten het belang van marketing om een webshop draaiende te houden. Een goede marketingstrategie begint met een duidelijke visie en missie. Zorg ervoor dat je domeinnaam in lijn is met dit alles en je kan meteen starten met een sterke positionering! Het is de afgelopen maanden meer dan ooit bewezen dat een online shop waardevol is. Waar wacht je dus nog? Richt vandaag jouw online winkel op via .shop!

 

Registreer jouw .shop domein