SEO?!

SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie. In tegenstelling tot wat de term doet vermoeden, draait SEO net zoveel om mensen als om zoekmachines. Het uiteindelijke doel van SEO is namelijk om de gebruikerservaring van je website te verbeteren. Een zoekmachine zoals Google bezoekt jouw website om de gebruiksvriendelijkheid te controleren en je pagina’s te koppelen aan bepaalde zoekopdrachten van gebruikers. 

Enerzijds moet jouw website dus gebruiksvriendelijk en relevant zijn voor elke menselijke bezoeker. Anderzijds moet je website ook de nodige content bevatten die zoekmachines helpt om die gebruiksvriendelijkheid en relevantie te achterhalen/controleren:

Optimalisatie voor de mens

Zorg ervoor dat je website doelgerichte content bevat door steeds rekening te houden met de volgende vragen:

  • Met welke zoekopdrachten willen klanten jouw dienst of product vinden?
  • Welke informatie wil je doelpubliek krijgen?
  • Welke antwoorden op mogelijke vragen zoeken ze?

Optimalisatie voor de zoekmachine

De antwoorden op bovenstaande vragen vormen de basis voor de kernwoorden die jij zal integreren in de copy van je website én vooral op belangrijke plaatsen zoals in titels en meta-beschrijvingen. Op die manier zal Google begrijpen waarover jouw website gaat, en of er al dan niet relevante antwoorden te vinden zijn op bepaalde zoekopdrachten.  

In de praktijk gaan bovenstaande criteria voor mens en zoekmachine hand in hand. Relevante kernwoorden in titels en ondertitels zijn immers niet alleen handig voor zoekmachines, maar zorgen er ook voor dat mensen een tekst vlotter kunnen lezen. 

Goede SEO anno 2020 staat dus gelijk aan kwaliteitsvolle content. Websites die relevante informatie bevatten en inspelen op de noden van hun doelpubliek scoren goed. Wanneer deze informatiebronnen zich bevinden in een gebruiksvriendelijk en veilig kader, wordt er ook voldaan aan alle technische vereisten van een zoekmachine. Een goede totaalscore wordt beloond met een hogere positie in de ranking van Google.

Nu je weet wat de bedoeling van SEO precies is, denk je misschien “gemakkelijker gezegd dan gedaan”… Lees dan zeker onze artikels met concrete tips om jouw SEO te verbeteren!