Bereid je webshop voor op peak sales momenten

Peak sales momenten zoals de driedaagse van Dag van de Webshop vergen heel wat voorbereiding om alles vlot te laten verlopen. De koopjes moeten goed aangeduid en gemakkelijk te vinden zijn op je webshop, je voorraad moet up to date zijn, je klanten moeten natuurlijk ook op de hoogte gebracht worden van je promoties, … Met onderstaande checklist bereid jij jouw webshop optimaal voor op alle peak sales momenten:

Voer de nodige aanpassingen door op je webshop

Start eerst en vooral met het controleren van je voorraad, je wilt natuurlijk geen aankopen missen doordat deze niet up-to-date is. Voeg vervolgens tijdelijk het onderdeel “solden” of “promoties” aan je menu toe zodat het duidelijk is voor klanten waar ze de koopjes kunnen vinden. Die kortingen moeten ook duidelijk vermeld worden. Zorg er dus voor dat de klant de originele prijs, het kortingspercentage en de uiteindelijke prijs die hij zal betalen in een oogopslag kan zien. Tijdens peak sales momenten zijn klanten namelijk doelgericht op zoek naar goede deals en willen ze snel kunnen evalueren hoeveel ze uitsparen. 

Zorg voor voldoende personeel achter de schermen

Je zal heel wat extra bestellingen moeten verwerken op korte tijd, dus je kan alle extra handen gebruiken. Zo worden al je bestellingen zeker op tijd verzonden en maak je meteen een goede indruk bij nieuwe klanten. Je kan dan ook de tijd nemen om alles mooi te verpakken en eventueel een klein bedankje of persoonlijk kaartje toe te voegen. Deze extraatjes werken altijd. Bovendien blijf je zo langer in de gedachten van een klant waardoor ze sneller opnieuw voor jou zullen kiezen.

Breng je klanten op de hoogte van de promoties

Breng je klantenbestand via e-mail op de hoogte van het peak sales moment, geef hen zelfs misschien al een exclusief voorsmaakje van je kortingen om te tonen dat je hen waardeert als klant. Communiceer ook via sociale media om nog een breder publiek te bereiken, waar misschien wel nieuwe klanten tussen zitten. Zoals hierboven vermeld gaan consumenten tijdens peak sales momenten echt op zoek naar mooie koopjes, dus aarzel zeker ook niet om te adverteren!

Heb je al eens nagedacht over wat dit peak sales moment op lange termijn kan betekenen?

Tijdens peak sales momenten krijg je naast je vaste klanten ook heel wat nieuwe consumenten over de vloer. Maak van dit moment gebruik om hen ook vast te houden als klant. Dit kan door een kleine extra korting te geven op een eerste aankoop bij het inschrijven voor jouw nieuwsbrief bijvoorbeeld. Zo kan je hen later onder andere nog een mailtje sturen om hen op de hoogte te brengen van je nieuwe collectie, of je geeft een giftcard met een korting op de volgende aankoop mee met de bestelling, … 

Als jij deze 4 to do’s kan afvinken, ben je niet alleen helemaal klaar voor de peak sales, maar zal je er ook op lange termijn voordeel uit halen. Keep it up!